Zprávu o probíhajícím kolektivním vyjednávání začnu poněkud netradičně. Anekdotou. Povídají si dva manažeři. Personální a finanční. Personální říká: „Největší hodnotou naší firmy jsou zaměstnanci!” A finanční: „Tak je prodejme!”

 

Nás, zaměstnance, sice zaměstnavatel prodat nemůže, protože ví, že by to bez nás nešlo. Ale na stranu druhou, jako by se zdráhal si uvědomit, že spokojení loajální zaměstnanci jsou skutečně to nejcennější co má. Ne technologie, budovy a vize.

 

Ano vizi máme vynikající. Krátkodobý, střednědobý a dlouhodobý rozvoj. Když se podíváme, co vše se do blízké i vzdálenější budoucnosti na letišti plánuje, tak je to super. Paralelní dráha, moderní technologie, zdvojnásobení kapacit odbavení cestujících atd. Cena 27 miliard z vlastních zdrojů bez vlivu na státní rozpočet….

 

Pročetl jsem a shlédl dost různých prezentací na toto téma.

Ale nikde jsem nenašel jednu jedinou informaci, kolik ta „vize“ bude potřebovat zaměstnanců, jejich kvalifikaci, případně stupeň vzdělání, kolik to bude stát. Zajímalo by mne, zda v těch 27 miliardách je počítáno i s nárůstem těchto nákladů. Nehledě na to, že už dnes se vážně potýkáme v některých profesích s nedostatkem zaměstnanců. A bez nich ta vize zůstane jen vizí.

 

Pokud chce letiště naplňovat odvážnou a optimistickou vizi dalšího rozvoje, musí proto začít i u zaměstnanců. Jednak je pro vizi získat, naplnit stavy, a především je pak na letišti udržet, vzdělávat a motivovat. A ptám se kdy začít, když ne teď?

 

Letiště se prezentuje na veřejnosti jako atraktivní zaměstnavatel. Pracuji zde dost dlouho, abych věděl, že před lety to bylo především o fandovství k létání. To byla ona atraktivita. Ale ta doba je už pryč. Dnes je atraktivita o penězích.

 

Podle současného průběhu kolektivního vyjednávání, kdy se v představách o navýšení mezd o několik procent se zaměstnavatelem rozcházíme, mám pocit, že letiště už teď začíná na svoji vizi šetřit. A to atraktivitě moc neprospívá.

 

Ale naše odbory mají také vizi. A také dlouhodobou. Spravedlivé odměňování zaměstnanců. Nejen těch současných, ale i budoucích. Je to nejen v našem zájmu, protože pokud má být práce na letišti skutečně atraktivní, tak i v zájmu zaměstnavatele. V tom se s ním snad shodneme. A věříme, že se nakonec shodneme i v tom ostatním.

 

Proto jednáme dál.

 

Marek Sedlák

Předseda výboru 1. ZOO LP